سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۹

دادشکر: احیای تئاتر کودک و نوجوان نیاز به عزم جدی دارد

دادشکر: احیای تئاتر کودک و نوجوان نیاز به عزم جدی دارد
یک کارگردان تئاتر کودک و نوجوان احیای این گونه نمایشی را نیازمند عزم جدی مدیران نمایشی و حمایت از هنرمندان این عرصه می‌داند.
حسن دادشکر به خبرنگار مهر گفت: کمبود نمایش برای نوجوانان دلیل خاصی ندارد و اوضاع تئاتر کودکان و نوجوانان همیشه به همین نحو بوده است، اما مساله اصلی این است که اگر قرار باشد برای نوجوانان کاری را روی صحنه ببریم باید به صورت خاص اجرا شود.

وی ادامه داد: کمبود نمایشنامه در حوزه تئاتر یکی از اصلی ترین مشکلات ماست. در حوزه کودک و نوجوان که این کمبود به اندازه زیادی احساس می‌شود. این به خاطر بی‌توجهی اهالی تئاتر نیست و تنها دلیلش این است که کار برای بچه‌ها و پرداختن به دغدغه‌های آنها در قالب هنر نیاز به زمان و تلاش بیشتر دارد.

دادشکر با تاکید بر اینکه نمایش‌های مربوط به کودکان بیشتر مواقع می‌تواند برای نوجوانان هم مناسب باشد افزود: معمولا کارهای کودکان را نوجوانان هم دنبال می‌کنند و در میان این آثار مفاهیمی گنجانده می‌شود که مناسب نوجوان‌ها است. بارها دیده‌اید که بزرگتر هم به نمایش‌های مخصوص کودکان توجه می‌کنند و از تماشاچیان این نمایش‌ها هستند. آنها می‌توانند برداشت خود را از این نمایش‌ها داشته باشند. کار کودک به خاطر پرداخت نمایشی ویژه و جنبه‌های بصری‌اش می‌تواند همه گروه‌های سنی را جذب کند. در نمایش پیام و زبان مسائل حیاتی هستند که در بیشتر کارهای کودک رعایت می‌شوند.

این کارگردان با یادآوری نمونه‌های موفق نمایش مناسب گروه سنی نوجوان گفت: سال گذشته نمایش "هملت" به کارگردانی رضا بابک در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد. این نمایشنامه را یک نویسنده سوئدی نوشته و برداشت آزادی از "هملت" شکسپیر بود. این کار یکی از بهترین نمایش‌هایی بود که نوجوان‌ها می‌توانستند از آن بهره بگیرند اما متاسفانه در سکوت آمد و اجرا شد و در سکوت هم رفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اوایل انقلاب کارهای تصویری و صحنه‌ای برای کودک و نوجوان بیشتر انجام می‌شد. یکی از نمایش‌های به یاد ماندنی "شاپرک خانم" بود که اتفاقا خوب هم دیده شد. آن دوران اساتید و چهره‌های برتری در این حوزه کار می‌کردند که قابل مقایسه با آثار کار شده در سال‌های اخیر نیست. دغدغه همه ما این است که تئاتر کودک و نوجوان دوباره احیا شود. من سال گذشته نمایش "صدا یک دست" نوشته دکتر قطب‌الدین صادقی را کارگردانی کردم و در جشنواره دوازدهم عروسکی هم اجرا شد اما با اینکه قول اجرای عمومی برای این نمایش داده بودند هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.